<% Dim Conn, dbPath dbPath = "D:\inetpub\wwwroot\bongologic\fpdb\afic_up.mdb" Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") Conn.Open "PROVIDER=MICROSOFT.JET.OLEDB.4.0;DATA SOURCE=" & dbPath Set Session("_conn") = conn %> <% sqlArtDetails = "SELECT * FROM t_Articles Where Article_ID = "& Request.QueryString("ArtID")&"" Set rsArtDetails = Server.CreateObject("ADODB.Recordset") rsArtDetails.Open sqlArtDetails, conn, 3, 3 %> ข่าวสั้น FFA Issue 24, July 2005, "Newsbites" t_Articles AFIC
   
Home Page
Food Facts Asia: 3x year resource newsletter, which features articles on current nutrition, food safety and science communication topics for use by journalists, health professionals, students and interested consumers.
AFIC leaflets, posters and brochures available for download
AFICNews: AFIC's monthly e-bulletin provides updates on regional events, the latest AFIC resources and analysis of recent news coverage of food safety and nutrition topics and issues.
Press Centre: Recent press releases and guidelines on where to go for more information.
Contact Us: Click here to request copies of AFIC publications, or to be added to AFIC's mailing list.
 
 

More AFIC Links

 
   
   


 
 
 

     

Journalist access

to expert database

ข่าวสั้น

FFA Issue 24, July 2005, "Newsbites"

 

t_Articles t_Articles

19 กรกฎาคม 2005

หลักฐานเพิ่มเติมเรื่องคุณสมบัติต้านมะเร็งของชาเขียว

นักวิจัยศึกษาผลของชาเขียวต่อการแพร่กระจายของมะเร็งกระเพาะปัสสาวะ และพบว่ามีขบวนการทางชีวเคมีของสารสกัดจากชาเขียว ที่ช่วยยับยั้งการลามของเซลล์มะเร็ง ซึ่งจะมีผลช่วยให้การวินิจฉัยอาการของโรค และการตอบสนองต่อการรักษาดีขึ้น ผลการศึกษานี้ได้ตีพิมพ์ลงในเอกสารเผยแพร่ของงานวิจัยทางคลีนิคเรื่องโรคมะเร็ง วันที่ 15 กุมภาพันธ์ 2548 โดย Rao และคณะ อย่างไรก็ดี นักวิจัยเองก็ตระหนักดีว่า การศึกษานี้ได้จัดทำขึ้นในห้องทดลองเท่านั้น จึงต้องมีการวิจัยศึกษาให้มากขึ้น เพื่อค้นคว้าต่อไปว่าสารสกัดจากชาเขียวได้เข้าไปทำงาน ช่วยคนที่เป็นมะเร็งได้อย่างไร

***********************

อาหารที่อุดมไปด้วยเส้นใย, ถั่วเหลือง และผักจะมีผลช่วยลดโคเลสเตอรอล

นักวิจัยได้ทดสอบตารางกำหนดอาหาร (portfolio diet) ที่มีปริมาณโปรตีนจากถั่วเหลือง, ถั่วอัลมอนด์ และเส้นใยจากธัญพืชสูง รวมทั้งสารสเตอรอลจากพืช (plant sterols)  และเปรียบเทียบผลกับผลที่ได้จากการรับประทานอาหารไขมันต่ำ และเปรียบเทียบกับการรับประทานอาหารปกติร่วมกับการใช้ยาลดโคเลสเตอรอลสเตติน      ปรากฎว่า การรับประทานอาหารตามตารางกำหนดอาหาร ช่วยลดโคเลสเตอรอลจำพวก LDL ได้ถึงเกือบร้อยละ 30 ถ้าเปรียบเทียบกับกลุ่มที่รับประทานอาหารปกติร่วมกับการใช้ยาสเตตินแล้ว ลด LDL ลงได้ร้อยละ 33 และกลุ่มที่รับประทานอาหารไขมันต่ำ ลด LDL ลงได้ร้อยละ 9 ผลงานวิจัยนี้ได้รับการตีพิมพ์โดย Jenkins et al, ในวารสารโภชนาการทางคลีนิคของอเมริกา (the American Journal of Clinical Nutrition) Vol 81, No 2, หน้า 380-3

t_Articles

 

 

Copyright © 2004 Asian Food Information Centre (AFIC)
* Permission is granted to media, health and education professionals to use AFIC information resources in part or in full, providing credit is given to its source and AFIC is informed of its use by emailing info@afic.org.
No part of any AFIC information resources or the AFIC logo or its name may be used for any advertising or commercial product promotion purposes or with any commercially branded materials.